Det kan du selv gøre for at stimulere mælkeproduktionen:

Hud til hud kontakt, massage og berøring fremmer amning

Når du er i tæt fysisk kontakt med et andet mennesker, udskiller du hormonet oxytocin, der fremmer amning. Hvis din kæreste, veninde, mor, søster mv har overskud, kan han/hun give dig massage. Når du bærer dit barn tæt på kroppen i f.eks. en strækvikle, vil det også stimulere din mælkeproduktion.

Søvn og afspænding stimulerer mælkeproduktionen

Sørg for at få hvilet og sovet så meget som muligt. Hvis din baby ikke giver dig ro til at falde i søvn og sove, kan du lave denne åndedrætsafspænding, gerne flere gange dagligt. Når du sover eller laver en afspænding udskiller du hormoner, der fremmer mælkeproduktionen.

Prøv en mælkebombe

250 g smør
250 g spelt hvede eller Aurions ris-, havre- eller hirsebørnemad
250 g kokos
250 g usaltede pistacienødder/græskarkerner
250 g mandler
250 g sesamfrø

“Melet” ristes let i smørret. Pistacienødder/græskarkerner og mandler hakkes fint (evt. i køkkenmaskine). Sesamfrøene kan enten blendes eller bruges hele. Det hele blandes grundigt sammen og størkner. Melet kan udelades, så bliver blandingen en slags smør, du kan bruge som pålæg.

Spis et par skefulde af mælkebomben dagligt.

Drik ammete

Fennikel, anis, brændenælde, lucerne, bukkehorn, kommen, koriander, timian, basilikum og merian. Du kan blande en te af disse urter selv, men det er nok mere realistisk, at du køber en færdiglavet ammete. Der kan købes i helsekostforretninger og Matas.

Drop kaffen

Nogle spædbørn har svært ved at omsætte koffeinet. Det kan give skrigeri, problemer med maven, søvnbesvær mv. Der er også koffein i sort te og cola.

Drik og spis ekstra, især gode fedtstoffer

Når du ammer, skal du også huske ekstra fedt og tillade dig selv at spise en masse. Få fedtstoffer fra olivenolie, tidselolieolie (må ikke varmes), fed fisk (evt. fiskeolie tilskud), avocado, nødder, frø, kerner, mandler og smør og en lækker fed kage (anbefalingen med kagen er ikke evidensbaseret, men jeg er sikker på, at det hjælper :)). Drik også meget vand, når du ammer.

Følgende fødevarer stimulerer mælkeproduktionen

Rå grønkål, rødbede, søde ris, mandler, evt. mandelmælk, banan.

Følgende urter hæmmer mælkeproduktionen

Persille, salvie, isop, enebær og askeblad.

Ammehjælp?

Måske er du i tvivl, om barnet får nok mælk. Det kan også være, at dit barn har fået en forkert sutteteknik, og du derfor har fået sår og revner på brystvorterne. Eller måske har du et dårligt ammeforløb bag dig, der gør, at du har brug for støtte og opbakning til amningen denne gang. Hvis du bor i Københavns området, kan du booke en tid i vores Amme- og barselscafe.

Læs mere om amning her.