Delte mavemuskler efter fødslen

Content here.
Content here.
Content here.
Content here.

“Mine mavemuskler er delte, hvad gør jeg?”

Hvis du har delte mavemuskler efter fødslen, kan du tage det helt roligt.

Mavemusklerne er en del af hele din krop, og det er helt normalt, at mavemusklerne er delte efter fødslen. Kvindekroppen er designet til at gro en baby. Den er så fantastisk indrettet, at alt væv, herunder mavemusklerne udvider, giver og flytter sig, så der bliver plads til dit barn. Læs mere om, hvad delte mavemuskler er her.

De delte mavemuskler samler sig igen

For langt de fleste vil de delte mavemuskler trække sig sammen igen og finder tilbage til sin gamle form – eller sin næsten gamle form. Den tid dét tager varierer, fordi vævet er forskelligt fra kvinde til kvinde. De delte mavemuskler vil for de fleste være samlet igen 2-3 måneder efter fødslen.

Du hjælper de delte mavemuskler med at samle sig ved at have fokus på:

Hvordan du kommer op og ned fra liggende stilling
Her skal du nemlig ikke øge presset mod de delte mavemuskler. Se hvordan du kommer op og ned fra liggende stilling her:

Samarbejdet mellem åndedræts- og bækkenbundsmusklerne
Din åndedrætsmuskel og bækkenbundsmusklerne danner henholdsvis top og bund i bughulen. Og når du får de 2 muskelgrupper til at arbejde hensigtsmæssigt sammen, aktiverer du hele bughulen. Det hjælper alt væv, herunder de delte mavemuskler med at finde deres rette plads igen efter fødslen. Lær hvordan du gør det på videoen her:

Hvordan du sidder
Ofte falder man lidt sammen i ryggen, når man er træt. Og det er ikke optimalt, når de delte mavemusklerne skal samle sig igen. Det kan også være, at den stol/sofa du sidder i, når du ammer/giver flaske er så blød, at du ikke kan sidde optimalt. Se mere om at sidde hensigtsmæssigt på videoen her:

Hvordan du går og står
Her skal du passe på ikke at falde sammen, ligesom du skal være opmærksom på at stå med lige meget vægt på begge fødder:

Delte mavemusklerne 3 måneder efter fødslen

Hvis mavemusklerne stadig er delte 3 måneder efter fødslen, er det ofte et symptom på, at du bruger din krop uhensigtsmæssigt. Måske er dine muskler nogle steder blevet for spændte og andre steder, er der måske ikke nok spænding og bevægelighed i musklerne.

Der findes desværre ikke en hurtig kur til at få mavemusklerne til at samle sig, som f.eks. at lave et vist antal maveøvelser hver dag. Du må i gang med at gå på opdagelsen i kroppen. Det tager tid, men på sigt vil det få din krop til at fungere optimalt. Måske endnu bedre end før du blev gravid.

Start med at have opmærksomhed på de forhold, vi beskriver i første afsnit. Herudover kan du undersøge, om du er spændt og mangler bevægelighed i dine skuldre og i dit bækken. Hvis du gør, må du i gang med at bevæge og smidiggøre disse steder. Hvis du er meget spændt i dine inderlår og hasemusklerne kan disse muskler trække bækkenet skævt, og det gør det sværere for mavemusklerne at samle sig igen. Derfor skal du måske også i gang med at lave stræk af dine inderlår og hasemuskler. Det gør du ved at sidde på gulvet med benene ud til hver side, tag evt. en pude under dit bækken.

Få ikke dårlig samvittighed, hvis du ikke har overskud til at tænke på det hele. Det handler om at få det integrereret i din hverdag. Hvis du starter med at fokusere på en hensigtsmæssig kropsholdning og bruge dit dybe og rolige åndedræt i hverdagen, så er du allerede nået langt. Stræk inderlår og haser, når du alligevel er med dit barn på gulvet. Bevæg dit bækken, f.eks. når du børster tænder. Og stræk og afspænd skuldrene, når du vil gøre noget ekstra rart for dig selv.

Træn ikke mavemusklerne isoleret

Det er symptombehandling kun at arbejde med de delte mavemuskler, det skader mere end det gavner. Og det vil IKKE få din krop i balance og få den til at fungere optimalt.

Har du brug for professionel hjælp?

Hvis dine mavemuskler stadig er delte 3 måneder efter fødslen, kan det være, at du har brug for professionel hjælp. Vores anbefaling er at bruge enten en fysioterapeut eller psykomotorisk terapeut, der har fokus på at kigge på hele kroppen.

Bor du i Københavns området kan du få hjælp hos Amanda Schou, der er psykomotorisk terapeut. Det kan du læse mere om her.

Dette blogindlæg er skrevet af Signe Gundersen og Pia Genet Rasmussen.