Alle gravide får delte mavemuskler 

Gravide får delte mavemuskler, eller er der ikke plads til baby.
Delte mavemuskler (kaldes også rectus diastace)  betyder, at der er en stor afstand mellem de forreste lige mavemuskler (sixpacken). Disse muskler sidder midt på maven som to lange pølser fra ribbenskant til kønsben. Mellem de 2 muskler er et tykt bindevævsområde, der kaldes linea alba. Både musklerne og bindevævet udvider og giver sig i bredden, når man er gravid i sidste trimester, fordi barnet fylder meget.

Det er altså helt normalt og naturligt, at de lige mavemusklerne glider fra hinanden for at give plads til barnet. For langt de fleste samler mavemusklerne sig helt af sig selv efter fødslen. Læs mere om delte mavemuskler efter fødslen her.

Brug de delte mavemuskler mindst muligt

Du skal ikke træne de lige mavemuskler, når de har delt sig. Og du skal ikke lave noget, hvor du øger presset mod dem. Derfor skal du f.eks. ikke bruge dem, når du kommer op og ned fra liggende stilling. Se mere på videoen:

Hvorfor samler musklerne sig ikke hos alle?

I nogle tilfælde samler musklerne sig ikke efter fødslen og mellemrummet på forsiden af kroppen er stadig unaturligt stort 3 måneder efter fødslen. Det kan for eksempel skyldes:

  • at du ikke trækker vejret optimalt
  • uhensigtsmæssige bevægemønstre og
  • led der mangler bevægelighed

Læs mere om delte mavemuskler efter fødslen her.

Hvad er symptomerne på delte mavemuskler?

  • Smerter i lænd, fordi lændemusklerne er på overarbejde, når mavemusklerne ikke arbejder optimalt 
  • Maven buler meget ud og fylder mere end den behøver, fordi mavemusklerne ikke holder tarme og organer i bugen inde
  • Bækkensmerter, hvis du går og trækker maven ind, for at den skal se mindre ud
  • Dårlig balance, fordi der ikke er balance i dine kernemuskulatur

Har du stadig delte mavemuskler 3 måneder efter fødslen kan du lære, hvordan du får musklerne til at samle sig igen her.