[email protected] | 6068 4603

Tips til fødselsforberedelse

Du får en bedre fødsel, hvis du er forberedt

En god fødsel kræver træning og forberedelse. Når du har tiden, kan du bruge nogle af disse fødselsforberedelses-øvelser, du ser herunder.

  • Jo længere du er i din graviditet, jo større behov er der for at træne bækkenbunden. Og i de sidste 4-6 uger før fødslen skal du både afspænde og lave stræk for bækkenbunden. Se hvordan på videoen nedenfor.
  • Mange har også brug for at lave venepumpe for både ben og bækken – se hvordan i videoerne nedenfor.
  • For at åndedrætsmusklen kan klare det store arbejde, den er på under fødslen, skal du både styrketræne og strække åndedrætsmusklen – Se hvordan på de videoer Pia Genet Rasmussen har lavet på app’en Gravid, der er udgivet af Jordemoderforeningen og Komiteen for Sundhedsoplysning. Du kan se en af videoerne nedenfor.
  • Efterhånden som maven vokser og tynger, er det en god ide at styrke muskulaturen omkring bækken, lænd og de inderste og skrå mavemuskler. Du kan lære mere om, hvordan du kan gøre det på vores fødselsforberedelse og træning for gravide.

Lydfil med afspænding, åndedræt og ve-træning

Styrk og stræk dit bækkenbund

Venepumpe for ben

Venepumpe for dit bækken

Træning af åndedræt

Få flere tips til fødselsforberedelse her.

Back to Top

Louise, 32 år:

Først under fødslen forstod jeg, hvor meget de teknikker, jeg havde lært og indøvet, kunne bruges til at bevare roen, afspænde kroppen og fokusere på nuet, og det hjalp mig i hver eneste ve og ve-pause - tusind, tusind tak for det.

Se flere anbefalinger →