Tips til efterfødselstræning

Kom i gang igen efter fødslen. Efter du har født, skal du træne mange muskler op igen.

Start med bækkenbunden
Den aller vigtigste muskel at træne er bækkenbunden, og den SKAL være stærk, inden du går i gang med at træne dine mavemuskler.

På videoen kan du se, hvordan du træner dine bækkenbundsmuskler efter fødslen.

Title

Og gå så til mavemusklerne!
Når du træner mavemusklerne, skal du i begyndelsen lave øvelser, hvor der ikke er et så stort tryk ned mod bækkenbunden. Du kan starte med følgende maveøvelse:

  • Læg dig på ryggen, sæt fodsålerne i gulvet, spænd dine bækkenbundsmuskler og pres lænden ned mod underlaget
  • Hold spændingen 12-15 sek. Hvis du ikke kan holde spændingen i bækkenbunden i så lang tid, skal du stoppe, når du kan mærke, at du ikke kan spænde din bækkenbund mere.
  • Øelsen skal gentages 10-12 gange

Venepumpe for bækkenet


Hvis du fik bristninger under fødslen, er det godt at lave venepumpe øvelser for bækkenet.

Husk at nyde din baby
Under barslen er det vigtigt ikke at stille for store krav til dig selv om motion. Nyd din lille baby og accepter, at formerne ikke er helt som før, det kan de sagtens blive igen, og det er lettere at komme i form, når man får sovet om natten. Så accepter, at det er okay og meget hensigtsmæssigt for dig, din baby og din partner, at du får sovet/afspændt mindst én og gerne flere gange i løbet af dagen.

Back to Top

Louise, 32 år:

Først under fødslen forstod jeg, hvor meget de teknikker, jeg havde lært og indøvet, kunne bruges til at bevare roen, afspænde kroppen og fokusere på nuet, og det hjalp mig i hver eneste ve og ve-pause - tusind, tusind tak for det.

Se flere anbefalinger →