Myter om vejrtrækning og fødsel

Myter om vejrtrækning under fødsel 

Mange gravide lærer, at det gælder om at øve sig i den rigtige vejrtrækning, når de forbereder sig til fødslen. Det er jeg ikke enig i. Det er rigtigt, at en stor del af fødslen handler om at trække vejret på en måde, som hjælper kroppen, men der findes adskillige måder at gøre det på. Og for nogle kan det have alvorlige konsekvenser kun at have ét åndedræt at læne sig op af, fordi man dermed mister fleksibiliteten til at skifte til et andet åndedræt, hvis kroppen har brug for det. Læs med her og lær det vigtigste om vejrtrækning under fødslen, og få en intro til forskellige måder at trække vejret på.

vejrtrækningsøvelser fødsel”Min veninde har gået til fødselsforberedelse og lært, at der findes én rigtig måde at trække vejret på, når fødslen går i gang. Hun har også lært, at netop dét åndedræt kan fjerne de fleste smerter under fødslen. Kan du vise mig den vejrtrækningsteknik?”

Otte ud af ti gravide, jeg taler med, spørger mig, om jeg vil hjælpe dem med at finde det rigtige åndedræt. Hver gang må jeg skuffe dem og sige, at det ikke eksisterer. Der findes nemlig ikke én, men flere måder at trække vejret på, når man føder. Kvinder og fødsler er ikke ens, og derfor vil den vejrtrækning, der bedst hjalp din veninde, ikke nødvendigvis hjælpe dig lige så godt.

Det kan være trygt at tro, at man har lært om det rigtige åndedræt, men når veerne først begynder, kan det hæmme en, hvis man ikke har flere forskellige åndedræt i sin værktøjskasse. Mange af de nybagte mødre, jeg taler med, fortæller, at de troede, der var noget galt med dem, fordi dét ene åndedræt, som de havde øvet, ikke fungerede for dem under fødslen. De troede, de gjorde noget forkert. Det er en ærgerlig følelse. Det er også ærgerligt, at mange gravide, som går fødslen i møde med en følelse af at være velforberedt, kan ende med en unødvendig hård og smertefuld fødselsoplevelse – og selvbebrejdelse oveni – fordi de ikke har en større værktøjskasse at trække på under fødslen. Læs her, hvor ubehageligt det var for Christina Lorenz Karger kun at have ét åndedræt at trække på under sin første fødsel. 

Inden fødslen er det derfor godt at øve sig på flere åndedrætsteknikker. De er relativt simple. Men først skal vi lige mane endnu en myte i jorden.

Kontrol under fødslen er ikke målet

Du kan ikke tænke dig til en god fødsel og tro, at hvis du trækker vejret på en bestemt måde, så kan du styre fødslen og smerterne. Ingen fødende har kontrol, og kontrol er ikke målet med fødselsforberedelse. En god fødsel handler mere end noget andet om at være til stede i kroppen fremfor i tankerne, og derfor handler forberedelsen om at lære at mærke sin krop og give slip på kontrollen. Det lyder simpelt, men de fleste synes, det er svært.

Langt de fleste kvinder oplever overraskelser og uforudsigelige udfordringer, når de føder. For at kunne navigere i det er det godt, hvis du inden fødslen har:

  • vænnet dig til at lytte til din krop
  • trænet din evne til at være i nuet
  • styrketrænet din åndedrætsmuskel
  • lært at bruge åndedrættet som smertelindring.

Fyld din værktøjskasse med flere vejrtrækningsteknikker

vejrtrækning fødsel

Her skitseres fire forskellige åndedræt, som du kan få brug for under fødslen -og alle åndedrætstyperne kan kombineres og varieres. Nogle kvinder bruger alle fire, andre bruger kun nogle af dem. Lyt til din krop og til din jordemoder, og mærk efter, hvad der fungerer for dig.

Det dybe og rolige åndedræt er det vigtigste at øve inden fødslen. Det begynder nede i maven og forplanter sig videre op i brystkassen. Du sparer energi, når du trækker vejret på den måde, og derfor giver den vejrtrækning dig mere energi til fødselsarbejdet. Når du trækker vejret roligt, udskiller din krop oxytocin og endorfiner, og det vil hæve din smertetærskel. Samtidig hjælper den rolige vejrtrækning dig til at fokusere på åndedrættet i stedet for ve-smerten. Det rolige åndedræt gør dig nærværende og opmærksom, og det øger din evne til at arbejde med kroppen og blive i nuet. Under fødslen skal du lytte til kropssansen og arbejde instinktivt og spontant. Hav tillid til, at den læring, du har fået i graviditeten, er forankret i din krop, og lad den guide dig til den åndedrætsrytme og -dybde, som passer til dig, og som hjælper dig bedst gennem fødslen. Nogle kvinder bruger det dybe og rolige åndedræt helt indtil pressefasen. Andre bruger det kun i den latente fase, som er der, hvor veerne endnu ikke gør så ondt, og hvor fødslen derfor ikke kræver hele din opmærksomhed og koncentration. Stort set alle bruger det dybe og rolige åndedræt i ve-pauserne, hvor du dog ikke nødvendigvis behøver trække vejret lige så dybt som under veerne.

Læs mere om at lytte til din krop i dette blogindlæg om kropssansen. Og træn din evne til at være i nuet og lytte til kropssansen her 

Det overfladiske og rolige åndedræt er ikke så dybt som det første åndedræt. Her stopper indåndingen i brystkassen – enten ved enden af brystbenet eller højere oppe. Sørg for, at det stadig er et roligt åndedræt, der går nedad og ikke op i skuldrene. Det er ikke alle, der får brug for det overfladiske og rolige åndedræt, men hvis du under veerne synes, at det dybe og rolige åndedræt generer din livmoder, vil det være godt for dig at skifte til det overfladiske og rolige åndedræt – måske i resten af fødslen eller måske kun for en periode. Lyt til kroppen og lad den vejlede dig. I ve-pauserne trækker du igen vejret helt ned i maven for at få mere ilt ind, afspænde kroppen og samle ny energi til den næste ve. Det her åndedræt behøver du ikke at træne, men prøv det af nogle gang, så du er fortrolig med det.

Gispeåndedrættet: Det er ikke alle, som gisper under fødslen, men hvis du får for tidlig pressetrang, kan gispeåndedrættet hjælpe dig. Hvis du får brug for at gispe, skal du ikke lytte til din krop, men til din jordemoder, som vil hjælpe dig med gispeåndedrættet. Det er nemlig vanskeligt at presse, samtidig med at man gisper. Nogle bruger også gispeåndedrættet i slutningen af presseperioden, mens barnets hoved bliver født, for at skåne mellemkødet.

Presseåndedrættet er egentlig ikke et åndedræt, men en presseteknik, som vil være god at øve inden fødslen. Pressetrangen opstår i den sidste del af fødslen, når barnets hoved hoved står så dybt i skeden, at det trykker bagud på endetarmen. Teknikken går ud på, at du slapper af i bækkenbundsmusklerne og i kæberne samtidig med, at du spænder og presser nedad med dine bryst- og skråmavemuskler. For at undgå af spænde i kæberne kan du åbne munden en lille smule og lade din tunge hvile afspændt i undermunden. Hvis du får medicinsk smertelindring under fødslen, eller hvis du er meget træt og udmattet, er der en risiko for, at du ikke kan mærke pressetrangen, og derfor er det godt at øve sig i at mærke, hvordan du aktiverer dine bryst- og mavemuskler, når du presser nedad med presseåndedrættet. Pres kun så længe og så meget, som kroppen beder dig om. Og gisp undervejs, hvis du kan mærke, at du har behov for det. Hvis dit barn får dårlig hjertelyd, eller hvis der er andre forhold, som gør, at barnet skal hurtigt ud, kan det blive nødvendigt at bruge en forceret presseteknik – i så fald skal du lytte til din jordemoder og følge hendes anvisninger.

Sådan styrketræner du åndedrætsmusklen

Træning af åndedræt fra Gravid app

Tip

Øv dig i at bruge det dybe og rolige åndedræt, hver gang du mærker smerte i din graviditet. På den måde lærer du din krop at bruge åndedrættet som smertelindring. Det vil kroppen huske, når veerne begynder.