Forebyg forstoppelse i din graviditet

Har du ondt i maven og forstoppelse som gravid?

Mange gravide har forstoppelse og ondt i maven. I dette blogindlæg kan du læse om årsagerne til gravid forstoppelse og lære, hvad du selv kan gøre for at forebygge forstoppelse i din graviditet.

Årsagerne til gravid forstoppelse

gravid forstoppelseGraviditetshormonerne 

Under graviditeten producerer du flere kvindelige kønshormoner. Dette for at sikre, at du holder på barnet og for at gøre dig klar til fødslen. Nogle af graviditetshormoner får de muskler, der kaldes ”glatte”, til at slappe mere af. Dine tarme hører til under de glatte muskler, og når de slapper mere af, vil de sammentrækninger (peristaltik), der normalt leder affaldsstoffer (tarmindhold) ned gennem tarmen blive langsommere. Det kan give forstoppelse.

Tarmenes pladsforhold

Senere i graviditeten når dit barn vokser sig større, vil din livmoder skubbe til tarmene. Tarmene bliver mast og klemt. Det kan give forstoppelse.

Jerntilskud

Jern er et grundstof, der findes i små mængder i vores krop. Hvis du ikke har nok jern i kroppen, falder din blodprocent, og du får ikke nok ilt. I graviditeten stiger jernbehovet. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du fra 10. graviditetsuge tager 40-50 mg jern dagligt i resten af graviditeten. En del gravide får forstoppelse, når de starter med jerntilskud.

Magnesium mangel

Magnesium er det næstvigtigste mineral inde i cellerne (efter kalium). I graviditeten og under fødslen har du et øget behov for magnesium. Hvis du ikke har nok magnesium i kroppen, kommer der spændinger i kroppens muskler og eventuelt også muskelkramper. Magnesium er også med til at få de glatte muskler i kroppen til at trække sig rytmisk sammen. Derfor bliver tarmens sammentrækninger (peristaltik) reduceret, hvis du mangler magnesium i kroppen. Og du får hård mave og forstoppelse.

Manglende fysisk aktivitet

Mange gravide blive fysisk inaktive. I starten af graviditeten ofte på grund af træthed og kvalme. I slutningen af graviditet ofte på grund af den øgede vægt. Når du bevæger dig og er fysisk aktiv, “masserer” du tarmen. Det får tarmens sammentrækninger til at fungere bedre, og det er lettere af komme af med afføring. Når du er fysisk inaktiv får din tarm ikke denne hjælp. Det kan give forstoppelse.

Sådan forebygger du gravid forstoppelse

Brug helst ikke afføringsmiddel, det er vanedannende og gør tarmen sløv. Og ved længere tids brug kan afføringsmiddel forhindre optagelse af vitaminer og mineraler. Hvis du er meget forstoppet, kan det være nødvendigt at bruge afføringsmiddel et par dage. Tal med din læge herom.

Det bedste du kan gøre er at forebygge, at du får forstoppelse i graviditeten. Og du kan gøre rigtig meget selv.

Du kan

  • Massere tarmen ved at lave venepumpe for dit bækken. Lær hvordan på denne video 
  • Massere tarmen med hænderne. Det gør du sådan her: Læg dig på ryggen og masser med langsomme strøg mod uret, rundt om livmoderen, hvor tarmen ligger
  • Spis fiberrig kost. For eksempel grøntsager, frugt, fuldkornspordukter mv. Spis langsomt. Og spis hellere mange små måltider frem for store
  • Drikke meget vand. Vand skyller tyktarmen igennem og transporterer afføringen ud af kroppen. Og hvis der ikke er vand nok i mave-tarm-kanalen, bliver afføringen hård og vanskelig at få ud. Det er godt at drikke mindst 1,5 liter vand i løbet af dagen. 
  • Stoppe jerntilskud i en uges tid eller to, hvis du har fået forstoppelse. Start herefter langsomt op igen hver anden dag. Skift mærke til Kräuterblut eller HemoJern
  • Få nok magnesium Læs mere om magnesium mangel her. Og se, hvilke fødevarer, der indeholder meget magnesium her. 
  • Give dig god tid til toiletbesøg – ingen stress. De fleste – uanset om de er gravide eller ej – får forstoppelse, hvis de er stressede. Brug denne afspænding til at skabe ro i hverdagen 
  • Bruge dit åndedræt til af massere tarmen. Når du trækker vejret dybt og roligt, bliver tarmen bevæget og masseret. Det får den til at arbejde bedre og hjælper dig med at komme af med afføring. Dette åndedræt skal du også bruge under fødslen. Lær hvordan du træner åndedrættet på denne video.
  • Dyrke motion læs mere herunder:

Motion i graviditeten forebygger forstoppelse

Når  du er fysisk aktiv masserer du tarmen. Det stimulerer den til flere bevægelser og forebygger forstoppelse.

Herudover forbygger regelmæssig træning mange af de andre gener, der kan opstå i graviditeten. F.eks. ryg- og bækkensmerter, overvægt, hæmorider, vand i kroppen, graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning. Du bliver også i bedre humør, hvis du kan lide den træning, du laver. Læs mere om alle fordelene ved at dyrke motion i graviditeten her.

Det er vigtigt, at du træner et sted, hvor undervisen er faglig kompetent. Det kan for eksempel være en fysioterapeut eller en psykomotoriske terapuet. Begge disse faggrupper har en stor anatomisk og fysiologisk viden, der gør, at de ved, hvad du må og ikke mindst ikke må lave af træning, når du er er gravid.

Hos Mindful Moving har vi  motionshold for gravide i København, Roskilde, Køge og Hillerød. På disse hold er underviserne psykomotoriske terapeuter. Og du kan trygt stole på, at de er fagligt kompetente. Undervisningen er også meget alsidig og tilpasses lige netop dig, så det bliver skønt, skægt og nydelsesfuldt at træne din gravide krop, du kan læse mere om vores træningshold for gravide her.

Hos Mindful Moving har vi også puls- og styrketræning på vores fødselsforberedelse hold, fordi vi ved, at det er vigtigt få bevæget den gravide krop med nærvær og opmærksomhed. Du kan læse mere om vores fødselsforberedelse hold her.