Brug dit åndedræt og afspænding til at skabe mere balance i hverdagen!

I vores videns- og informationssamfund er vi ofte meget på og glemmer nogle gange de stille stunder, hvor vi ikke forholder os til vores tanker og verden omkring os. Kroppen får derfor ikke udskilt de genopbyggende hormoner, der sørger for det gode ”indeklima”. Og det belaster os, hvis vi ikke prioriterer tid til den indre ro og afspændthed.

Forskning viser, at efter ca. 7 min afspænding/kropsscanning/meditation (eller hvad vi ellers kan finde på at kalde det) vil dine stresshormoner være udskilt fra kroppen, og du vil være i gang med at udskille de gode hormoner: Dem der opbygger dig og ”genoplader dine batterier”.

Derfor har jeg lavet denne åndedrætsafspænding til dig, der har lyst til at prioritere 10 min. på at få mere balance i hverdagen. Brug den gerne hver dag. Hvis du har svært ved at sove om natten, kan afspændingen også hjælpe dig med at finde søvnen om aftenen og om natten, hvis du vågner der.

Afspænding kan være svært i starten, idet tankerne ofte forstyrrer, og du vil måske komme til at følge en tanke og tænke videre over den, men efterhånden vil du lære blot at registrere de tanker, der kommer, hvorefter du lader dem passere – som skyerne på himlen – uden at forholde dig til dem.

Det er med afspænding som med alt andet her i livet ”øvelse gør mester”. Og jo mere du får trænet afspænding, jo lettere vil det være for dig at give slip på tanker og muskelspænding i kroppen under afspændingen og generelt i hverdagen.

God fornøjelse.

Måske har du også brug for at styrketræne din åndedrætsmuskel: